Tilbage

Fælles rusmiddelberedskabsplan

Fælles rusmiddelberedskabsplan

for ungdomsuddannelserne i Tønder Kommune
Tønder Gymnasium, Tønder Handelsskole, EUC Syd Tønder, Tønder 10

Handleplanens formål

Handleplanens formål er at yde omsorg for elever (med ’elever’ menes alle, som frekventerer uddannelserne, inkl. hf-kursister m.m.) i relation til rusmidler. Endvidere er formålet at sikre kvalificeret handling, at understøtte den enkelte medarbejder i at reagere professionelt ved bekymring, samt at give både medarbejdere og elever tydelige og konkrete handlemuligheder.

Grundholdningen

Rusmidler (med ’rusmidler’ menes alle former for illegale rusmidler i henhold til lovgivningen på området) er farlige og ulovlige. Det er ikke foreneligt med læring og uddannelse at opretholde et forbrug af rusmidler, uanset omfang.

Det er ikke tilladt at

  • være påvirket af rusmidler i skoletiden
  • være i besiddelse af rusmidler i skoletiden

Skoletiden omfatter alle aktiviteter i og omkring skolen, herunder studierejser, praktikophold, ekskursioner og div. arrangementer.

Målet med indsatsen

Målet er at motivere til og gennemføre forandring for den enkelte i samarbejde med
eksterne parter.

Der ikke et mål at udmelde elever med et forbrug, idet fastholdelse i uddannelse kan bidrage positivt til processen. Der skal dog altid foreligge en individuel vurdering i den konkrete sag: Fastholdelse i uddannelse betinger, at eleven udviser motivation for  forandring og tager imod den hjælp, der skønnes nødvendig. Vurderingen skal også inddrage hensynet til studiemiljøet generelt.

Hvem står for indsatsen på den enkelte institution?

Hver institution udpeger en eller flere nøglepersoner ift rusmiddelberedskabet. Det er denne person/disse personer, ledelse, medarbejdere og elever kan henvende sig til, og det er denne person/disse personer, som er tovholder på kontakten til eksterne samarbejdsparter. Nøglepersonerne fra institutionerne afholder fælles møder 3-4 gange årligt med henblik på sparring.

Institutionerne er gensidigt forpligtede til at orientere hinanden om, hvem nøglepersonerne er.

Nøglepersonen afholder samtaler med eleven/eleverne og har ansvar for kontinuerligt at følge op på tilbage- eller fremskridt og iværksætte evt. yderligere foranstaltninger.

Medarbejderne på institutionerne

Alle medarbejdere på institutionerne er forpligtede til

  • At udvise opmærksomhed i forhold til tegn på et problematisk forbrug. Indikatorer på et problematisk forbrug kan være lavt aktivitetsniveau, manglende fremmøde, manglende opgaveafleveringer, svigtende koncentration, dårlig trivsel og svage sociale relationer.
  • At handle så tidligt som overhovedet muligt ved tegn på problematisk forbrug. Et problematisk forbrug defineres som et forbrug der har negative konsekvenser for personen selv eller andre i forhold til fagligt udbytte, personlig/social udvikling eller studiemiljø.
  • At handle på bekymring for eller henvendelse fra elever eller andre.

Eleverne på institutionerne

Det skal gøres tydeligt for alle elever, hvor de kan henvende sig, hvis der opstår behov for rådgivning og støtte i forhold til eget eller andres rusmiddelforbrug.

Alle elever opfordres til at kontakte skolens medarbejdere ved bekymring for medstuderende.

Det skal være tydeligt for alle på skolen, at får skolen viden om et forbrug af eller handel med rusmidler, så vil de nedennævnte tiltag iværksættes.

Handleplaner og sanktioner

I forhold til de handlemuligheder og sanktioner, institutionen kan tage i brug, må der

  1. tages hensyn til om, eleven er myndig eller ej
    • Er eleven under 18 år, skal forældre/værge kobles på hele forløbet. En evt.
      indberetning til Tønder Kommune varetages af Rådgivningscenteret.
    • Er eleven over 18 år, er det alene et anliggende mellem institutionen og eleven
  2. skelnes mellem uddannelserne, idet Tønder 10 med 10. klasses uddannelsen er
    underlagt andre love end de øvrige uddannelser. Nedennævnte sanktioner gælder derfor kun Tønder Gymnasium, EUC Syd Tønder, Tønder Handelsskole
  3. skelnes mellem forskellige situationer:

Situation: Hvis en elev opdages i et forbrug i skoletiden
Sanktion: Eleven bortvises i fem dage og skal indgå i et samarbejde med Rådgivningscenteret i Tønder Kommune [RC]. RC udreder, om der er behov for et egentligt forløb, som tilrettelægges af RC. RC orienterer uddannelsesinstitutionen herom.
Yderligere sanktion: Hvis eleven efterfølgende ikke samarbejder omkring forløbet med RC, bortvises eleven.

Situation: Hvis en elev opdages i at forhandle rusmidler

Sker der ud over ovennævnte en politianmeldelse.

Situation: Hvis en elev henvender sig og beder om hjælp i forhold til et misbrug
Eleven skal gøres opmærksom på institutionens krav til eleven mht. et forløb i samarbejde med RC. Forløbet tilrettelægges i samarbejde med RC, som melder tilbage til institutionen.
Sanktion: Overholdes aftalerne med RC ikke, bortvises eleven.

En medarbejder eller kammerat henvender sig med en bekymring for eller mistanke om en elev
Her er problemstillingen noget mere kompleks. Ofte kan det være svært at opnå en ærlig dialog, hvor et evt. problem kan kortlægges.

Er eleven under 18 år, orienteres forældre/værge om bekymringen, så disse kan deltage i samtalerne, hvis de ønsker det.

Eleven indkaldes, evt. sammen med forældre/værge, til en samtale med nøglepersonen, hvor bekymringen fremlægges. Eleven gøres opmærksom på institutionens holdning og orienteres om støttemuligheder i RC-regi.

Eleven opfordres til at aflægge en urinprøve, for at be- eller afkræfte mistanken.
Hvis eleven nægter at have et forbrug, anbefales det at være opmærksom på, om indikatorer på et forbrug fortsætter og i så fald indkalde til fornyet samtale. Dette mønster bør gentages, så længe bekymringen består, og er eleven under 18 år, bør der foretages en bekymringsunderretning til Tønder Kommune.

Hvis der er en begrundet mistanke om et problematisk forbrug, opfordres eleven til at aflægge en urinprøve, som grundlag for det videre arbejde.

Forløb med eksterne samarbejdsparter

Eksterne samarbejdsparter er:

Rådgivningscenteret
Er eksperter i misbrugsbehandling og kan tilrettelægge forløb med individuelt fokus,
gruppeforløb, lægelig bistand, psykologbistand m.m.

Ungeindsatsen
Kan udpege kontaktpersoner, som kan rådgive og vejlede den unge i dagligdagen. Her er der også muligheder for samtalegrupper m.m.

SSP
Ved spørgsmål til eller om mistanke om misbrug (eller generel kriminel adfærd) er SSP koordinerende aktører. Dette kan både være på individ eller generel niveau. SSP dagsordensætter bekymringer og tendenser i netværksgruppen på CAMPUS og i øvrige relevante samarbejdsfora.

Evt. UU – Ungdommens Uddannelsesvejledning, hvis det skønnes, der er behov for alternativer til det aktuelle uddannelsesforløb. 

Misbrugsrådgiverens/misbrugsrådgivernes tavshedspligt

Som regel vil kontaktpersonen og institutionen have tavshedspligt i forhold til de fortrolige samtaler, som en elev måtte indgå i, og dette kan være et dilemma, hvis kontaktpersonen får kendskab til et forbrug af illegale rusmidler i en sådan samtale.

Her er det vigtigt, at institutionerne er tydelige i sprogbrugen omkring beredskabsplanen, den holdning planen står for og de handlemuligheder og sanktioner, planen skitserer.

Er eleven under 18 år, er lovgivningen helt klar: Elevens forældre skal orienteres
straks, og ligesådan skal der laves en indberetning til Tønder Kommune.

Er eleven over 18 år, er det vigtigt, at vedkommende er bekendt med, at får rådgiveren viden om et forbrug af illegale rusmidler, vil der blive handlet i overensstemmelse med beredskabsplanen.

Implementering

Alle institutioner er forpligtede på at orientere både elever og ansatte om beredskabsplanen i et omfang, så alle årgange kender til indhold og handlemuligheder.

Med deres underskrift tilkendegiver institutionerne, at beredskabsplanen træder i kraft pr. 1. august 2015.